Pokud se chystáte prodat nemovitost a děláte to poprvé v životě, připravili jsme pro vás pár důležitých otázek, které je potřebné položit makléři předtím, než se ho rozhodnete najmout. Tedy v případě, že si chcete ušetřit čas i nervy a rozhodli jste se ponechat tento (mnohdy zdlouhavý) proces profesionálovi.
Prodej nebo koupě nemovitosti je největší transakce v životě pro většinu Slováků. V nemovitosti je uložena velká část majetku, pokud ne úplně celý. Důslednost je, při výběru nejdůležitějšího člověka, který vás bude prodejem provázet, klíčová.
Ještě jedna rada předtím, než začnete číst otázky pro makléře: Odpovědi na otázky je potřebné číst mezi řádky a poslouchejte svou intuici. Makléřů je obrovské množství a můžete si, kromě logických argumentů, vybrat i takového, který vám sedne jako člověk.
1. Jak dlouho jste realitním makléřem?
Tahle otázka je relevantní a určitě správná, protože makléř s dlouholetými zkušenostmi bude schopen poradit i ve složitějších realitních případech. Ať už máte na nemovitosti věcné břemeno, záložní právo, je tam více spoluvlastníků, prodáváte pozůstalost, potřebujete úvěr apod. Zkušený makléř flexibilněji zvládne i ty nejtěžší realitní případy, protože má nejenom zkušenosti, ale zejména vybudovanou síť kontaktů a ví, v jakém případě se na koho obrátit.
Jako všude, tak i mezi makléři existují nováčci. Jsou to makléři, kteří jsou jen krátce na realitním trhu, ale jsou to lidé, kteří mají prodej v krvi a jsou motivování k dosažení skvělých výsledků. Většinou to jsou mladí, cílevědomí lidé, kteří se nenechají odradit nejistým ani přeplněným realitním trhem.
Od zkušeného makléře proto můžete očekávat vědomosti a schopnost řešit úlohy komplexněji. Od mladého zase větší zápal pro věc. Proto nejprve zvažte, jestli může být prodej vaší nemovitosti komplikovanou záležitostí.
* Bonusové otázky:
Kolik podobných nemovitostí jste už prodal?
Kolik nemovitostí jste prodal v této lokalitě?
Můžete mi ukázat některé reference od vašich klientů?
Zdroj: pexels.com
2. Jaká je vaše úspěšnost prodeje?
Tato otázka zní jednoduše, ale odpověď na ni dokáže hodně prozradit.
První, co by mělo majitele domu zajímat, je procentuální úspěšnost. Kolik inzerovaných nemovitostí makléř v průměru prodá? V odpovědi hledejte to, jestli makléř při otázce nezaváhal. Je málo pravděpodobné, že natrefíte na makléře, který prodal vždy všechno.
Je potřeba zeptat se makléře, jak dlouho mu obvykle trvá prodej takové nemovitosti. Dobrý realitní makléř má již předem poměrně jasno, co od nemovitosti očekávat, pokud vezme do úvahy aktuální situaci na trhu.
Zdroj: pexels.com
3. Jaká je vaše marketingová strategie na rychlý prodej mé nemovitosti?
Na tuhle otázku makléři často reagují velice podobně.
Všichni zmíní termíny jako:
Profesionální fotografie
Záběry z dronu
3D prohlídka
Správně nastavená prodejní cena
Profesionálně napsaný inzerát
Homestagging (estetická příprava nemovitosti na prodej)
Inzerce na všech realitních portálech
Všechny tyto atributy jsou nepochybně přínosem. Rozdíl je ale v tom, jestli je makléř schopný je dodat. Ověřit se to dá poměrně jednoduše a to tak, že si inzeráty makléře sami shlédnete. Vyhledat inzeráty od makléře je možné na realitních portálech tak, že si např. do vyhledávání v horní části stránky topreality.sk napíšete příjmení makléře a zmáčknete Enter. Následně se vám zobrazí seznam inzerátů, ve kterých figuruje jméno makléře.
Je zarážející, kolik chyb dokáže amatérský nebo lajdácký makléř udělat při inzerování nemovitosti. Standardem jsou gramatické chyby, špatně vyplněné charakteristiky nemovitostí, špatně vypadající fotky atd.
Pozor si dejte i při nastavení prodejní ceny. Makléř by měl mít poměrně jasnou představu o ceně. Stává se však standardem, že makléř záměrně cenu nadhodnotí proto, aby získal vaši důvěru a abyste mu nemovitost svěřili. Pro prodávajícího je přirozené, že se mu bude líbit vyšší cena, kterou by mohl dostat.
Po pár týdnech, kdy zjistíte, že o nemovitost není zájem, přijde moment, kdy začnete spolu s makléřem cenu snižovat. Nemovitosti však delší pobyt na trhu škodí. Na kupující to působí tak, že s ní není něco v pořádku.
Dobrý makléř vám vysvětlí, jak se pohybují ceny podobných nemovitostí v okolí a jakou cenovou strategii navrhuje na začátku prodeje.
* Bonusové body pro makléře:
Poznat kvalitního realitního makléře můžete i tak, že do marketingu přinese inovace, které nenabízí každý. Mezi takové nápady může patřit například:
Cílené oslovení obyvatel v okolí, například letákovou kampaní (ze zkušeností víme, že nemovitost častokrát kupují lidé, kteří lokalitu znají, protože v ní sami žijí).
Vyzkoušení Facebook a Instagram reklam opět cílených na uživatelé, kteří bydlí ve stejné lokalitě.
Oslovení makléřovy databáze klientů, kterou si každý profesionál dlouhodobě buduje. Makléř by měl znát vícero lidí, kteří v minulosti hledali podobný byt nebo dům.
Zdroj:pexels.com
* Bonusový tip pro rozhodování
Ať jsou odpovědi makléře na otázky uvedené výše jakékoliv, určitě si ještě prověřte i činnost jednotlivce a jeho realitní kanceláře na internetu.
Jak vypadá jejich komunikace na sociálních sítích?
Jak vypadá jejich webová stránka?
Jaké hodnocení dostali na své Facebook stránce jaké hodnocení dostali, kkdyž si je vyhledáte na Google mapách?
Nakonec si porovnejte vašeho kandidáta s konkurencí a posuďte, jestli byste mu chtěli svěřit prodej vašeho majetku. S makléřem budete totiž po dobu několika měsíců téměř v každodenním spojení, budete s ním chodit na prohlídky a vyjednávat ohledně ceny a smluvních podmínek.
No a nakonec, kdybyste chtěli celý proces přeskočit a jednoduše prodat svou nemovitost okamžitě, můžete vyplnit krátký formulář a investiční manažer REINS vám vypracuje cenovou nabídku na míru.